Welke vaardigheden heb je nodig als klantenservice medewerker? Wij vertellen je er hier meer over. De vaardigheden van een klantenservice medewerker hebben natuurlijk alles met de klant te maken. Klantenservice is een breed begrip en bijna ieder bedrijf heeft wel een klantenservice. Dit kan de klantenservice van een winkel of webwinkel zijn, maar ook dienstverlenende bedrijven hebben klantenservice. Bijvoorbeeld verzekeringen en energieleveranciers, maar ook providers en uitvoerende bedrijven. Iedere klantenservice is weer anders. Meestal is een klantenservice telefonisch, maar het kan ook zo zijn dat je te maken hebt met een digitale klantenservice, via een chat of social media.

Winkel, webshop of dienstverlening klantenservice

De vaardigheden van een klantenservice medewerker zullen hier dus ook op aangepast moeten worden. Vriendelijk communiceren behoort sowieso tot de vaardigheden van een klantenservice medewerker, maar in berichten is dit weer anders dan via de telefoon. Ook heeft de klantenservice van een winkel of webshop vaak meer te maken met problemen oplossen, waar een dienstverlenende klantenservice zich vaker bezig kan houden met een stukje verkoop. Hoe dan ook moet een klantenservice medewerker inlevingsvermogen hebben en vriendelijk kunnen communiceren.

Efficiënt en effectief werken

Daarnaast behoort tot de vaardigheden van een klantenservice medewerker ook een stukje efficiëntie. Het liefst help je de klant zo snel mogelijk naar een goede oplossing. Dat is niet alleen prettig voor de klant, maar ook voor het bedrijf. Hoe meer mensen je kunt helpen, hoe effectiever je bezig bent. Eén van de vaardigheden van een klantenservice medewerker is dus ook doelgerichtheid in het werk.